You are here:-, News, Tutorials-نحوه راه‌اندازی و نصب سیستم‌ آبیاری قطره‌ای

نحوه راه‌اندازی و نصب سیستم‌ آبیاری قطره‌ای

مسئله‌ای که امروزه بسیار حیاتی است، مصرف بهینه آب به خصوص در بخش کشاورزی و باغداری است. با توجه به اهمیت آب در کشاورزی استفاده از تجهیزات آبیاری قطره‌ای روشی است که بسیاری از کارشناسان به کارگیری آن را توصیه می‌کنند. اگر مایل به راه‌اندازی و نصب سیستم‌ آبیاری قطره‌ایدر باغ و یا گلخانه خود هستید، لازم است که درباره نحوه راه اندازی و نصب آن اطلاعات لازم را به دست آورید. مطالعات نشان می‌دهد که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای دارای طراحی مناسبی هستند و حداقل ۳۰% و در موارد دیگر ۵۰% آب را کمتر از سایر روش‌ها استفاده می‌کنند. از این رو بدیهی است که بسیاری از کشاورزان در حال حاضر ترجیح می‌دهند که با به کارگیری این شیوه نه تنها در هزینه، بلکه در زمان و انرژی مورد نیاز خود صرفه جویی کنند.
این لوله‌ها می‌توانند آب را آهسته و در جریان تنظیم شده به گیاه برسانند. این بدان معناست که نه تنها در مصرف آب صرفه جویی می‌شود، بلکه مقدار مشخصی از مواد مغذی به ریشه گیاه منتقل خواهد شد. از آنجایی که آب تنها به میزان کافی و کنترل شده به محصولات می‌رسد، نیازی نیست که بیش از حد نگران رشد علف‌های هرز باشید. به این دلیل که سطح خاک میان گیاهان خشک‌تر است و مانع از رشد این علف‌ها می‌شود.

“انواع تجهیزات آبیاری کشاورزی را درمنوی محصولات در بخش تجهیزات آبیاری زمین های کشاورزی  سایت صنعت آب ایران مشاهده نمائید .”

پیش از آنکه برای اتصال این سیستم‌ها وارد عمل شوید،بهتر است به نوع قطره چکان و به طور کلی تجهیزات آبیاری قطره ای خود توجه داشته باشید. برای اطمینان از تامین بهینه آب و عملکرد با کیفیت آن، یک قطره چکان مناسب را برای شرایط مزرعه خود انتخاب کنید. از طرفی پیش از نصب نظافت و هرس کردن درختان و گیاهان مسئله‌ای است که بهتر است آن را رعایت نمایید.تعداد محصولات و میوه‌هایی که در مزرعه وجود دارد می‌تواند تعیین کننده تجهیزات مورد نیاز برای آبیاری باشد. به همین دلیل بهتر است اطمینان حاصل کنید که توزیع آب به شکل یکنواخت برای گیاهان انجام می‌شود.

تجهیزات آبیاری

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای زیرزمینی

اطمینان بیابید که ضخامت دیواره شلنگ‌های آبرسانی در حداکثر مقاومت خود قرار دارد، به این دلیل که ممکن است آن‌ها توسط آب و هوا، مواد شیمیایی
و سایر عوامل مضر در طول زمان انعطاف پذیری و مقاومت خود را از دست بدهند. به همین دلیل است که دیواره‌های ضخیم بیشتر از دیواره‌های نازک مقاومت می‌کنند.مقاومت تجهیزات آبیاری قطره‌ای عمدتا به ضخامت این دیواره‌ها بستگی دارند. با این حال طبیعی است که محصولات مقاوم‌تر نیاز به مواد اولیه بیشتری دارند و این به نوبه خود باعث افزایش هزینه‌های سیستم می‌شود.
از همین رو در نظر گرفتن نیاز گیاهان و شرایط آبیاری در کنار بودجه و هزینه اولیه باعث می‌شود که تصمیم گیری برای انتخاب تجهیزات آسان‌تر انجام شود.برای راه‌اندازی و نصب سیستم‌ آبیاری قطره‌ای تنها کافی است یک بار شلنگ‌ها را به طور دقیق در محل خود قرار دهید.پس از آن به کمک تایمرهای موجود قادر خواهید بود تا آبرسانی را در زمان مناسب اجرا کنید. این تایمرها به صورت خودکار روشن و خاموش می‌شوند.

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای زیرزمینی نه تنها برای کشاورزان، بلکه برای گیاهان و محصولات زراعی نیز مفید خواهند بود.به این دلیل که آب و مواد مغذی به اندازه کافی در دسترس آن‌ها بوده و به رشد و تولید سریع‌تر آن‌ها کمک می‌کند. از طرفی عدم رطوبت بیش از حد در شاخ و برگ‌ها موجب می‌شود تا بیماری‌هایی مانند آفات و قارچ‌هایی که در اثر رطوبت به وجود می‌آیند، کاهش یابد.هنگام نصب شلنگ‌های آبیاری قطره‌ای بهتر است که آن‌ها را به کمک سیم‌های نگهدارنده و یا مالچ بپوشانید، به این دلیل که خاک تنها برای استقرار آن‌ها کافی نخواهد بود.

تجهیزات آبیاری

تغییر فشار آب در شلنگ‌های آبرسانی

کاهنده فشار و یا تنظیم کننده فشار آب در قسمت لوله اصلی توزیع آب متصل می‌شود و از خروج ناگهانی آب جلوگیری می‌کند.
در این صورت اطمینان خواهید داشت که آب به اندازه نیاز و در میزان کنترل شده از دیپرها خارج شده و به ریشه گیاهان و محصولات شما منتقل می‌شود.

اگر به خوبی قادر به نصب این سیستم‌ها در گلخانه و یا مزارع خود نیستید، می‌توانید از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید.آن‌ها به شکلی این شلنگ‌های آبرسانی را نصب می‌کنند که هنگام بازرسی محصول برای شما دست و پاگیر نباشد و موجب دردسر نشود، از طرفی بسیاری از آن‌ها سعی می‌کنند به شکلی این لوله‌ها را در عمق چند سانتی متری زمین نصب کنند که اطمینان داشته باشند آب به اندازه کافی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

تجهیزات آبیاری

به کارگیری سایر سیستم‌های آبرسانی

تجهیزات آبیاری قطره‌ای برای محصولات بوته‌ای مانند هویج و یا لوبیا بسیار ایده آل هستند، در حالی که برای آبیاری درختان، درختچه‌ها و یا یک باغ گسترده، استفاده از تجهیزات آبیاری قطره‌ای پیشرفته‌تری لازم است. حفظ و نگهداری تجهیزات آبیاری قطره‌ای اهمیت زیادی دارد. به یاد داشته باشید که ممکن است گیاهان به آبیاری قطره‌ای عادت کنند، به این دلیل که ریشه‌ها در منطقه‌ای متمرکز می‌شوند که آب در آن قسمت در دسترس است. برای رشد یکنواخت و متعادل ریشه، لازم است که آب به طور یکنواخت در سراسر منطقه توزیع شود. به همین دلیل قرار دادن سیستم‌های آبیاری در اطراف گیاه، نکته‌ای است که هنگام نصب تجهیزات نیاز است به یاد داشته باشید.

برای دریافت نتایج بهتر، می‌توانید در ابتدا از تجهیزات آبیاری استفاده کنید که شامل تنظیم کننده‌های فشار، تایمر و فیلترهای خط هستند. این لوازم جانبی به بهبود آبرسانی کمک خواهد کرد.در نهایت بهتر است به یاد داشته باشید که دریافت راهنمایی و مشاوره از متخصصان و کارشناسان در این حوزه می‌تواند به تصمیم گیری بهتر شما برای راه‌اندازی و نصب سیستم‌ آبیاری قطره‌ای کمک کند، به این دلیل که آن‌ها در طی سال‌ها کار در این حوزه از تجربه کافی برخوردار هستند و می‌توانند بهترین توصیه‌ها را برای شما داشته باشند تا قادر به بهبود عملکرد خود در آبیاری مزارع باشید.

Leave A Comment