You are here:-, News, Tutorials-نقش مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی

نقش مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی

کمبود منابع آب نه تنها برروی عملکرد کشاورزان بلکه در زنجیره تامین مواد غذایی تمام مردم جهان تاثیر می‌گذارد. با توجه به اهمیت آب در کشاورزی به کمک پشتیبانی مناسب می‌توان مصرف آب را کاهش داد و راندمان محصولات را تقویت کرد. انجام این کار باعث می‌شود که گیاهان با شرایط آب و هوایی در حال تغییر وفق پیدا کنند.

“انواع تجهیزات آبیاری  کشاورزی را درمنوی محصولات در بخش تجهیزات آبیاری زمین های کشاورزی سایت صنعت آب ایران مشاهده نمائید .”

چرا تغییرات آب و هوایی در کشاورزی تاثیر دارد؟

در اکثر نقاط جهان بیش از ۷۰% از آب شیرین برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود آب می‌تواند بازده و کیفیت محصولات را کاهش داده و یا حتی بخش قابل توجهی از آن را از بین ببرد.
این باعث می‌شود که تاثیر مخربی بر روی عملکرد کشاورزان داشته باشد. تجهیزات آبیاری مدرن برای صرفه‌جویی در مصرف آب طراحی شده‌اند.کمبود آب و دگرگونی شرایط هوایی، به دلیل تاثیرات بالقوه‌ای که در رشد و پرورش محصولات کشاورزی می‌گذارد، می‌تواند خطرات عمده‌ای را به همراه داشته باشد. به همین دلیل لازم است که تولیدکنندگان تلاش کنند تا با اثرات تغییرات آب و هوایی سازگار شوند و از منابع آبی با کارایی بیشتری برای بهبود محصولات خود استفاده کنند. این باعث می‌شود که تجهیزات آبیاری کشاورزی مناسب تهیه شود و در نتیجه آب کمتری مورد مصرف قرار گیرد.

تجهیزات آبیاری در کشاورزی

رشد محصولات با مصرف بهینه آب

ممکن است برای بسیاری از تولیدکنندگان این سوال پیش بیاید که آیا واقعا می‌توان با مصرف آب کمتر محصولات زراعی را پرورش داد؟
پاسخ این است که مدیریت مناسب منابع آب می‌تواند باعث افزایش کمیت و کیفیت محصولات زراعی شود، در حالی که میزان آب مصرفی را کاهش می‌دهد. این برای بسیاری از کشاورزان خبر خوبی است، به این دلیل که سرمایه آن‌ها در این بخش محافظت خواهد شد و در نتیجه سود ایشان افزایش می‌یابد. مهم‌تر اینکه می‌تواند به حفظ منابع حیاتی آب برای جوامع و اکوسیستم کمک بزرگی باشد.

برنامه‌هایی که بسیاری از تولیدکنندگان عمده در بسیاری از کشورهای جهان اتخاذ کرده‌اند، این است که به کمک برنامه منابع پایدار و تجهیزات آبیاری بارانی مناسب، میزان مصرف آب را تا جایی که امکان دارد کنترل نمایند. این برنامه‌ها به مرور می‌تواند منجر به تغییر در سراسر جهان شود.

استفاده از تجهیزات آبیاری قطره‌ ای به منظور تحویل مستقیم آب به ریشه گیاهان برای جلوگیری از هدر رفتن آن تا مدیریت بهتر خاک و مواد مغذی از جمله کارهایی است که در این برنامه‌ها اجرا می‌شود. تقویت ساختار خاک به طوری که بتواند آب بیشتری را در خود نگه دارد، جمع آوری آب باران از پشت بام و رواناب‌ها و مواردی مانند این می‌تواند تفاوت بزرگی را ایجاد کند. علاوه بر آن توجه به کیفیت و کمیت آب موجب می‌شود تا تولیدکنندگان از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی مناسب‌تری استفاده کنند.
به کارگیری اصول کشاورزی هوشمند در تغییرات آب و هوایی، ضمن کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش پایداری، بهره وری و مقاومت در سیستم کشاورزی می‌شود.تاثیر تجهیزات آبیاری قطره‌ای در سود دهی نحوه راه‌اندازی و نصب سیستم‌ آبیاری قطره‌ای اهمیت زیادی دارد.
مزایای تجهیزات آبیاری قطره‌ای در همین بخش متوقف نمی‌شود، با ایجاد شرایط رشد بهینه، این سیستم‌ها می‌توانند راندمان عملکرد را تا ۳۵% افزایش دهند.
از آنجایی که خاک بیش از حد خیس نمی‌شود، این امر باعث کاهش شیوع بیماری‌های قارچی،باکتریایی و همچنین علف‌های هرز می‌شود. در مناطقی که شرایط آب و هوایی آن‌ها مرطوب است، تجهیزات آبیاری قطره‌ای باعث می‌شوند که اثرات قارچ‌ها تا ۵۰% کاهش یابند.
در نهایت نه تنها هزینه‌های عملیاتی کشاورزان کم می‌شود، بلکه منجر به صرفه جویی در وقت خواهد شد. لازم است از قبل همه چیز را درباره‌‌‌ی آبیاری قطره‌‌‌ای بدانید.

تجهیزات آبیاری در کشاورزی

مهم‌ترین اشکال در آبیاری قطره‌ای این است که سیستم‌ها هزینه‌های بالایی برای خرید، نصب و راه اندازی به همراه دارند، از این رو روش‌های صحیح مراقبت سیستم‌های آبیاری قطره‌ای اهمیت زیادی دارد. بسیاری از کشاورزان که وسعت زمین‌های زراعتی آن‌ها بسیار زیاد است، ترجیح می‌دهند که از این امکانات و تجهیزات استفاده کنند، زیرا بر این باورند که این شیوه برای آن‌ها بسیار سودآور خواهد بود.
به عنوان مثال بسیاری از کشاورزان در جنوب هند، در تلاش برای کسب درآمد بیشتر با چالش‌های متعددی مواجه هستند. کمبود آب، تغییرات شرایط آب و هوایی و مسائلی مانند آن به عنوان تهدیدهای اساسی برای معیشت این دسته از افراد به شمار می‌آید. به همین دلیل اگر این تولیدکنندگان از اطلاعات و امکانات صحیح استفاده کنند، می‌توانند تغییرات ساده و بزرگی را ایجاد کنند.

تغییرات در سیستم جهانی

مسئله‌ای که وجود دارد این است که نمی‌توان مشکل کمبود آب در کشاورزی را تنها از طریق مصرف بهینه آن در این بخش برطرف کرد. به این دلیل که لازم است
حجم مصرف را در موارد دیگر نیز در نظر گرفت، چرا که شرایط دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر رویه‌های کشاورزی و صنعتی در کیفیت آب داشته باشد.
بیش از ۸۰% از منابع آب در کشورهای بزرگ مانند هند برای کشاورزی مصرف می‌شود، با این حال هنوز هم بسیاری از کشاورزان با کمبود شدید آب و بهره وری در این مورد مواجه هستند. به همین دلیل لازم است که درباره این روش‌ها و تجهیزات آن درک کافی داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین آن‌ها را برای مزارع و محصولات خود تهیه نمایید.هر چقدر که توجه شما به این بخش بیشتر باشد
و از روش‌های اصولی‌تر استفاده کنید، نه تنها بازده محصولات با کیفیتی که تولید می‌شود افزایش خواهد یافت، بلکه در حالت کلی در هزینه‌ها،زمان و انرژی مصرفی صرفه جویی خواهد شد، در این صورت می‌توانید نگرانی‌های خود را در این رابطه کاهش دهید و با خیال راحت محصولات خود را پرورش دهید.

Leave A Comment