You are here:-, Tutorials, تولیدی های قطعات آبیاری-اتصالات آبیاری قطره ای

اتصالات آبیاری قطره ای

اتصالات آبیاری قطره ای پلی اتیلن از انواع اتصالات بسیار پر کاربرد در آبیاری تحت فشار در صنعت کشاورزی می باشد و جهت آب بندی و ایمنی لوله ها ، تنظیم جریان آب ، تغییر سایز لوله و تغییر مسیر جریان قایل استفاده است. اتصالات آبیاری قطره ای شامل انواع بست ها، زانوها، تبدیل ها، سه راهی ها و سر شلنگ ها می باشد و در انواع سایزهای مختلف و با ضخامت های متفاوت برای انواع سایز لوله ها تولید و استفاده می شود.

“انواع قطعات آبیاری را درمنوی محصولات در بخش تولیدیهای قطعات آبیاری  سایت صنعت آب ایران مشاهده نمائید .”

آبیاری قطره ای به کلیه روش هایی اطلاق می شودکه در آن آب به میزان کم و حدود ۱ تا ۱۰ لیتر در ساعت و به آرامی در نزدیک گیاه تخلیه شود. به همین دلیل این روش آبیاری به روش آبیاری با حجم کم معروف است. آبیاری قطره ای عبارتست از پخش آهسته آب بر سطح یا زیر خاک به صورت قطرات مجزا ، پیوسته ، جریان باریک یا اسپری ریز از طریق قطره چکانها یی که در طول خط انتقال آب قرار دارند . آبیاری قطره ای دارای روشها و مفاهیم متعددی مانند آبیاری دریپ ، آبیاری زیر بستری ، آبیاری فواره ای و آبیاری اسپری است.

تجهیزات و قسمتهای مختلف آبیاری قطره ای

در آبیاری قطره ای، آب در یک سیستم لوله ای در مزرعه توزیع می شود و دستگاه یا وسیله مکانیکی که آب از آن به خارج گسیل و در اختیار گیاه قرار می گیرد خروجی یا قطره چکان نام دارد.خروج آب از قطره چکان می تواند به صورت قطره، حباب و یا یک جریان کوچک پیوسته باشد. حتی وسیله پخش ممکن است یک آب پاش بسیار کوچک باشد.در روش آبیاری قطره‌ای محصولات لوله پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار آبیاری و لوله دریپردار مورد نیاز است.
منبع آب، ایستگاه کنترل مرکزی (شامل ایستگاه پمپاژ و ایستگاه فیلتراسیون) که خود ایستگاه پمپاژ شامل پمپ و متعلقات آن بوده و ایستگاه فیلتراسیون نیز از فیلتر سیکلون یا فیلتر شن (بسته به نوع منبع آب برداشتی،یکی از این دو نوع فیلتر استفاده می شود. فیلتر سیکلون یا هیدروسیکلون برای چاه های آب، و فیلتر شن برای استخرهای ذخیره آب می باشد)، تانک کود، فیلتر توری یا دیسکی (فیلتر دیسکی ذرات کوچکتری نسبت به فیلتر توری جذب می نماید)، لوله اصلی، لوله آبرسانی، لوله‌های جانبی یا لوله‌های فرعی (لاترال‌ها)، قطره چکان و اتصالات لازم

واحد کنترل مرکزی: از دستگاه‌هایی تشکیل شده که آب پمپاژ شده را پس از تصفیه و افزایش کود ( در صورت لزوم ) و با کنترل دقیق میزان دبی جریان و تنظیم فشار وارد لوله اصلی شبکه آبیاری موضعی می‌نماید.

پمپ
حوضچه آرامش (درصورت نیاز)
هیدورسیکلون
فیلتر شن
تانک کود
فیلتر توری یا فیلتر دیسکی
اتصالات آبیاری قطره ای

کاربرد آبیاری قطره‌ای در کشاورزی

آبیاری قطره ای یا موضعی به روش های گوناگونی از آبیاری تحت فشار اطلاق می شود که در آنها آب مستقیماً در محدوده کوچکی در نزدیکی گیاهان منفرد توسط قطره چکان ها یا پاشنده هایی که در امتداد یک خط توزیع آب مستقر شده اند، پخش می شود. در هر باغ میوه یا تاکستان به ازای هر درخت یک یا چند وسیله پخش آب وجود دارد.

برای گیاهان ردیفی (مثل گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه) و گیاهان زراعی (یونجه، حبوبات) ابزار پخش آب به اندازه کافی نزدیک گیاه مستقر می شود تا نیروی کاپیلاری خاک آب را برای محدوده ریشه هر گیاه فراهم آورد.

استفاده از قطره چکان برای گیاهان زراعی که در تمام سطح مزرعه پخش می شوند به سبب مشکلات موجود در مرطوب نمودن تمام سطح مزرعه و قیمت پایین این محصولات، معمول نیست.در واقع در سیستم آبیاری قطره ای،آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود. این سیستم در ابتدا برای وضعیتی مانند باغ های میوه که در آن ها فاصله درختان زیاد است طراحی شد. پس از آن که آبیاری قطره ای موفقیت خود را در مورد درختان میوه به اثبات رساند، در زراعت های ردیفی نیز به کار گرفته شد.

Leave A Comment