You are here:-, News, Reviews, اتصالات و شیرآلات پلی اتیلن-اهمیت فناوری‌های آبیاری

اهمیت فناوری‌های آبیاری

نقش مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد و مدیریت آب امروزه به یک نگرانی فزاینده برای بسیاری از کشاورزان تبدیل شده است. تفاوتی ندارد که در چه منطقه‌ای با کدام نوع از شرایط آب و هوایی به سر می‌برید، بحران آب یک مسئله جدی در رشد و پرورش گیاهان و محصولات به شمار می‌آید. به همین دلیل است که یافتن ابزارها، روش‌هایی مناسب و فناوری‌های آبیاری برای مدیریت بهتر آب در کشاورزی نه تنها برای این صنعت بلکه برای بسیاری از صنایع دیگر در سراسر جهان یک امر مهم و حیاتی به شمار می‌آید.علاوه بر بهره وری بهتر از آب و پتانسیل بیشتر برای کمک به حفظ این منبع مهم، آبیاری دقیق به پرورش دهندگان کمک می‌کند تا سایر منابع را به طور موثرتری مدیریت کنند، محصولات سالم‌تر با بازده بیشتری تولید کنند و در مدیریت مواد مغذی و بیماری‌ها و آفات نیز تفاوت ایجاد می‌کند

“انواع تجهیزات آبیاری کشاورزی  را درمنوی محصولات در بخش تجهیزات آبیاری زمین های کشاورزی سایت صنعت آب ایران مشاهده نمائید .”

امروزه فناوری‌های دقیق کشاورزی در حال دستیابی به امکانات بیشتری هستند.
در سال‌های اخیر پیشرفت‌های اساسی قابل توجهی وجود داشته است که باعث شده کشاورزی بهتر از گذشته در جریان باشد.

تجهیزات آبیاری در کشاورزی

برخی از این فناوری‌های دقیق شامل موارد زیر هستند:

۱- ایستگاه‌های هواشناسی

۲- مدل‌های مبتنی بر حسگر و سنسور

۳- رطوبت خاک و مانیتورینگ بوته گیاه

۴- مدل سازی سطح زمین

پرورش دهندگان هنگام استفاده صحیح از انواع روش‌های آبیاری نوین می‌توانند زمان، پول و منابع خود را تا حداکثر میزان ممکن ذخیره نمایند

مشکلات و مقاومت در برابر تغییر

برای همگام شدن با این تغییرات، لازم است که تولیدکنندگان درک کنند که چه مواردی باعث ایجاد آن شده است و راه‌هایی برای کاهش مقاومت در مقابل این تغییرات پیدا کنند. در اصل افراد بسیاری وجود دارند که از این تغییرات آگاه هستند، با این حال معدودی از آن‌ها درک می‌کنند که چگونه می‌توانند شرایط را به گونه‌ای اعمال کنند که منافع مهم آن‌ها را نیز در پی داشته باشد.

در تمامی این موارد، یک راه موثر وجود یک سرویس آبیاری آبی است که می‌تواند در تجزیه و تحلیل نیازها، با طراحی یک راه حل مناسب به برآورد مزایای واقعی کمک کند.

تجهیزات آبیاری قطره‌ای

تجهیزات آبیاری قطره ای در حال حاضر یکی از مهیج‌ترین تحولات در فناوری سیستم‌های کشاورزی به شمار می‌آید. آبیاری قطره‌ای با استفاده از لوله کشی و گلدان سال‌ها قابل اعتماد و مورد استفاده برای این صنعت بوده است،با این حال پیشرفت‌های اخیر باعث شده است تا از این روش در مقیاس‌های بزرگ‌تر نیز استفاده شود.

علاوه بر صرفه جویی در آب، تجهیزات آبیاری قطره‌ای مزایای بیشتری نیز به همراه دارند.از جمله این موارد می‌توان به استفاده از مواد مغذی گیاهان اشاره کرد. این روش اجازه می‌دهدکه مواد مغذی به طور مستقیم به گیاه برسد، به بخشی که می‌تواند آن‌ها را برداشت کند و به طور موثر از آن استفاده کند

تجهیزات آبیاری در کشاورزی

هر چند که تجهیزات آبیاری کشاورزی می‌تواند مزایای چشمگیری را ارائه دهد، با این حال نصب، حفظ و نگهداری تجهیزات آبیاری قطره‌ای می‌تواند گران تمام شود. از طرفی مسئله‌ای که وجود دارد این است که هر چند مزایای این روش ممکن است برای پرورش دهنده در کوتاه مدت مشخص نباشد، با این حال مزایای قابل توجهی را در بلند مدت به همراه خواهد داشت.

آبیاری با نرخ متغیر

خاک، توپوگرافی، در دسترس بودن مواد مغذی و میزان رشد محصول در مزارع متفاوت است.به همین دلیل گاهی نیاز است که کشاورزان منابع را به طور بالقوه حفظ کرده و عملکرد آن را بهبود بخشند.

این سیستم در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان توسط متخصصان نصب و راه اندازی می‌شود.این شیوه شامل مدیریت مناطق مختلف یک مزرعه خواهد بود و از طرفی در زمینه‌های وسیعی از پرورش محصولات و حتی کارهای باغبانی کاربرد خواهد داشت.

سیستم‌های آبیاری با سرعت متغیر می‌توانند با در اختیار داشتن سیستم‌های کنترلی و نرم افزارهای مناسب،در اکثر سیستم‌های آبیاری از آبپاش‌های میکرو، آبپاش‌های بارانی و سقفی مورد استفاده قرار گیرند.این تجهیزات بسته به نیازها و ترجیحات پرورش دهندگان می‌توانند کاملا پیچیده باشند و در همین راستا مورد استفاده قرار گرفته باشند.

تجهیزات آبیاری در کشاورزی

فناوری GPS

شناخت شرایط مزرعه و تنوع مکانی برای هر گونه کاربرد دقیق در کشاورزی بسیار مهم است. همانطور که به آن اشاره کردیم،در هر مزرعه توپوگرافی، بافت خاک و رشد محصولات با دیگری متفاوت است و تمام این موارد می‌توانند بر نیاز و دسترسی به آب تاثیر داشته باشند.برای مدیریت همه این گزینه‌ها، درک کامل تنوع و مکان‌های دقیق هر کدام در هنگام نصب ضروری است. در حال حاضر سیستم‌های موقعیت جهانی(GPS) دسترسی دقیق کشاورزان را به موقعیت گیاهان و تجهیزات آبیاری امکان پذیر کرده است. در این روش مدیریت موقعیت جغرافیایی و استفاده و درک نوع خاک، همه به این فناوری وابسته است.

تجهیزات آبیاری در کشاورزی

نظارت و اتوماسیون

نکته اصلی در مدیریت پرورش گیاهان، داشتن اهدافی روشن در ذهن تولیدکنندگان است. مدیریت آب برای رشد محصولات زراعی گاهی می‌تواند یک چالش باشد. انواع روش‌های آبیاری تحت فشار در بازار وجود دارد که به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که داده‌های واقعی را در مورد شرایط خاک و آب و هوا مشاهده کنند تا راحت‌تر بتوانند برای تصمیم گیری در آبیاری عمل کنند. برخی از تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه نه تنها به کشاورزان این امکان را می‌دهند که شرایط خاک و آب و هوا را در هر زمان در نظر بگیرند، بلکه آن‌ها قادر خواهند بود تا از راه دور سیستم‌های آبیاری نظیر پمپ‌های چرخشی،محورهای مرکزی و سایر سیستم‌ها را کنترل کنند. از آنجایی که مدیریت منابع آب یکی از موضوعات بسیار مهم در کشاورزی است،لازم است به آن توجه ویژه‌ای شود، به این دلیل که تمام تولیدکنندگان در تلاش هستند که نیازهای جمعیت رو به رشد جهانی را برآورده کنند

Leave A Comment