You are here:-, News, تولیدی های قطعات آبیاری-روش‌های آبیاری هوشمند موثر در آینده کشاورزی

روش‌های آبیاری هوشمند موثر در آینده کشاورزی

جهان قرن‌هاست با این باور زندگی می‌کند که “تا ابد آب کافی برای مصرف در اختیار خواهد داشت.” از آنجایی که بر همه واضح و مبرهن است که آب برای زندگی انسان ضروری است، لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در حال حاضر بیش از کشور که شامل ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان استف با سطح نگران کننده‌ای از بحران آب روبرو هستند. از طرفی مطالعات و آمار حاکی از آن است که از اوایل سال ۲۰۲۵، دو سوم جمعیت جهان از کمبود آب رنج خواهند برد. مسئله دیگری که نگرانی بسیاری به وجود آورده است، رشد روزافزون جمعیت جهان است. افزایش جمعیت به طور مستقیم با افزایش تقاضای مواد غذایی در ارتباط است. از آنجایی که کشاورزی سنتی تقریبا ۷۰% از منابع آب موجود در جهان را مصرف می‌کند، دور از ذهن نخواهد بود که در سال‌های آینده با کمبود آب، تغییرات قابل توجهی در نحوه کشاورزی و مصرف آب به وجود بیاید. این امر نشان‌دهنده‌ی اهمیت آب در کشاورزی است. به همین دلیل است که نقش مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی حساسیت زیادی دارد و استفاده از روش‌ها و تجهیزات آبیاری کشاورزی که به بهبود مصرف آب کمک کند، بسیار مهم است.

“انواع تجهیزات آبیاری  کشاورزی را درمنوی محصولات در بخش تجهیزات آبیاری زمین های کشاورزی سایت صنعت آب ایران مشاهده نمائید .”

یکی از راه حل‌های مناسب که می‌تواند در دراز مدت مورد استفاده قرار گیرد،به کارگیری فناوری‌های جدید برای پیش بینی وقایع و آمادگی بخش کشاورزی در صورت وقوع هر کدام از این اتفاقات است. انواع روش‌های آبیاری نوین می‌تواندبه بررسی بهتر پارامترها در این حوزه کمک کند. تاثیر خشکسالی در سال‌های آتی می‌تواند نه تنها بر روی حوزه کشاورزی بلکه بر سایر بخش‌ها قابل توجه باشد. به همین دلیل لازم است که متخصصان به دنبال راهکارهای جدید و بلند مدت برای رفع هر یک از این چالش‌ها باشند. این کار باعث می‌شود تا شرایط رشد در طول سال بهبود یابد.

تجهیزات آبیاری در کشاورزی

بررسی چالش‌های پیش روی کشاورزی

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که آیا فقدان منابع طبیعی تنها مشکل موجود است؟
پاسخ این است که اگرچه محدودیت منابع در واقع یک مشکل هستند، با این حال الگوی استفاده از آب نیز نقش عمده‌ای در این راستا دارد. شیوه‌های سنتی کشاورزی ده‌ها سال است که باعث استفاده ناکارآمد از منابع آب شده است. بسیاری از کشاورزان تحت تاثیر بسیاری از عوامل مانند عدم دسترسی به اطلاعات جدید، ناچار هستند که از رویه کشاورزی ناپایدار استفاده کنند. فقدان دانش درباره شیوه‌های پایدار بیش از گذشته می‌تواند باعث تخریب اراض و در نتیجه کاهش راندمان عملکرد شود.

برای از بین بردن این چرخه و برای اطمینان از آگاهی اکثر کشاورزان از آبیاری هوشمند و نوین، لازم است که متخصصان برای ایجاد اکوسیستم‌های جدید و مطلوب گام بردارند.
روش‌های آبیاری هوشمند یک شیوه مناسب برای هماهنگ سازی کل جامعه کشاورزی، دولت‌ها و بخش خصوصی به منظور ایجاد یک رویه آبیاری منظم و پایدار است. این رویکرد جامع می‌تواند به مدیریت پایدار کلیه منابع طبیعی و تامین زیرساخت‌های لازم برای تمام کسانی که به نحوی ذینفع محسوب می‌شوند، بینجامد.

تجهیزات جدید آبیاری کشاورزی به این مهم منجر می‌شود که نه تنها برای ذینفعان خاص سودمند است، بلکه برای تمام مردم جهان مفید خواهد بود.
مزایای اصلی آبیاری هوشمند شامل موارد زیر است:

۱- راندمان استفاده از آب به کمک تجهیزات آبیاری کشاورزی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت.

۲- راندمان توزیع کود نیز تا حد قابل توجهی بهبود می‌یابد.

۳- آب به صورت عادلانه توزیع می‌شود، این مسئله بدون در نظر گرفتن موقعیت مزارع کشاورزان و فاصله از منابع آبی انجام می‌شود.

۴- بخش قابل توجهی از مزارع کشاورزی با میزان آب موجود می‌تواند به اندازه کافی آبیاری شود. به دلیل راندمان بالا، نسبت به روش سنتی، نیاز به منابع آب کمتر خواهد بود.

تجهیزات آبیاری در کشاورزی

۵- با توجه به استفاده کارآمد آب و کود، عملکرد هر واحد از سطح زمین بهبود می‌یابد. تجهیزات آبیاری قطره‌ ای قادر هستند تا امکان آبیاری صحیح و به اندازه را فراهم کنند، این کار در نهایت منجر به توزیع بهتر و یکنواخت‌تر آب در اطراف ریشه می‌شود. از طرفی بهبود هوادهی در خاک موجب بهبود رشد گیاه می‌شود.

۶- مدیریت منظم و پایدار مزرعه منجر به افزایش قابل توجه تولید می‌گردد.

۷- مزارع با مدیریت آسان و افزایش تولید موجب بهبود کیفیت زندگی جامعه کشاورزی می‌شوند.

تاثیر استقرار سنسورها در کشاورزی

هدف اصلی استقرار تجهیزات آبیاری هوشمند جدید، برای پشتیبانی از تنظیم آب در مواقع بارندگی کم و هوای گرم است.

آن‌ها به خوبی می‌توانند میزان رطوبت خاک را تعیین کنند. در این صورت آبیاری هوشمند به خوبی انجام خواهد شد. به این شکل که تجهیزات آبیاری کشاورزی آب را در هر مکان که سنسورها تعیین کنند، توزیع می‌کنند. حسگرها سیستم آبیاری قطره‌ای را فعال می‌کنند تا مقدار دقیقی از آب مورد نیاز را به ریشه گیاه انتقال دهد. روش‌های صحیح مراقبت سیستم‌های آبیاری قطره‌ای ماندگاری و دوام سیستم را تضمین می‌کند. بسیاری از سیستم‌های از راه دور به این منظور طراحی شده‌اند که به کمک اینترنت و با هزینه بسیار کم، زمینه آبیاری را در مناطق بزرگ و برای سال‌های طولانی فراهم کنند.

با این وجود چالشی که وجود دارد این است که این نوع فناوری همواره به اتصال به اینترنت نیاز دارد و از آنجایی که ممکن است مزارع کشاورزی به خطوط اینترنت دسترسی نداشته باشند، استخراج داده‌ها از راه دور با فناوری‌های جدید غیر ممکن است.با این حال نوع دیگری از سنسورها و تجهیزات کشاورزی جدید وجود دارند که بدون نیاز به اینترنت اطلاعات مورد نیاز را به گیرنده‌ها ارسال می‌کنند

Leave A Comment