You are here:--مشخصات فنی لوله‌ پلی اتیلن گاز

مشخصات فنی لوله‌ پلی اتیلن گاز

مشخصات لوله پلی اتیلن گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن جهت انتقال گاز و استفاده از آن در شبکه‌‌های توزیع گاز شهری یکی از اولین کاربردهای حساس لوله‌های پلی اتیلن بوده است که بعد از مدت بسیار کوتاهی در مقیاس جهانی به سرعت فراگیر شد. خواص مکانیکی لوله‌های پلی اتیلن و ایمن بودن بسیار بالای آنها باعث این رشد و اعتماد بوده است. در گزارشهای مختلف از نقاط زلزله خیز جهان مانند ژاپن و مقایسه لوله‌های تاسیسات شهری و مشخصا لوله‌های گاز مشخص گردیده است که لوله‌های گاز پلی اتیلن صدمه‌ای ندیده‌اند و 100 درصد سالم هستند.

به دلیل حساسیت بالایی که بر روی شبکه‌های انتقال گاز وجود دارد همیشه این سامانه‌ها را مورد تحقیق و بررسی انجام میدهند و آزمایشهای مختلف بر روی آنها انجام میشود تا اگر عیب و ایرادای وجود دارد نمایان شود و بتوانند این ایرادات را در زمان مناسب و قبل از بوجود آمدن فاجعه‌ای , رفع نمایند و لوله‌های پلی اتیلن گاز از این آزمایشها مستثنی نبوده و آزمایشهای فراوانی بروی آنها انجام شده است.

“انواع اتصالات لوله پلی اتیلن را در منوی محصولات در بخش اتصالات و شیرآلات پلی اتیلن سایت صنعت آب ایران مشاهده نمائید .”

مشخصات لوله پلی اتیلن گاز

مشخصات لوله پلی اتیلن گاز در رابطه مستقیم با مواد اولیه آن است , عموما لوله پلی اتیلن گاز از مواد پلی اتیلن تولید میشوند و این مواد از لحظه ورود به کارخانه تا لحظه نهایی که لوله پلی اتیلن از کارخانه خارج میشود تحت آزمایشهای بسیار سخت‌گیرانه قرار میگیرد و این آزمایشها بر اساس استانداردهای بین المللی زیر انجام میپذیرد :

EN-1555 : ویژگی و خواص مواد اولیه و لوله های پلی اتیلن
ISO-1133 : اندازه‌گیری شاخص جریان مذاب
ISO-1183 : اندازه‌گیری چگالی لوله
ISO-6964 : اندازه‌گیری میزان دوده در لوله
ISO-11420 : اندازه‌گیری میزان پراکنش دوده
EN-743 : اندازه‌گیری میزان بازگشت حرارتی در لوله پلی اتیلن
ASTM DI599 : آزمون ترکیدگی سریع
EN-921 : آزمون‌های هیدرواستاتیک
ISO-6259 : اندازه‌گیری میزان کشش در آستانه نقطه پارگی

مشخصات ابعاد لوله پلی اتیلن گاز

سایز استاندارد لوله پلی اتیلن گازی از ۱۶ تا حدود ۶۳۰ میلی متر می باشد؛ مگر در موارد خاص که بنا بر سفارش شرکت پیمانکار گاز، این لوله ها با قطرهای متفاوت تولید می شوند.
لوله‌های گازرسانی می‌توانند در فشارهای کاری ۵/۲ تا ۲۰ اتمسفر به خوبی پایدار بمانند. انواع لوله پلی اتیلن گازی مطابق با استاندارد EN 1555 و IGS-M-PL
-014-01 تولید می شوند. لوله و اتصالات پلی اتیلن گازی در برابر عوامل مخرب محیطی نظیر خوردگی، مواد شیمیایی،نشت از محل جوشکاری و ترک خوردگی بسیار مقاوم هستند؛ این لوله‌ها استحکام، انعطاف پذیری بالا، دوام و عمر طولانی دارند. استفاده از لوله های پلی اتیلن برای حوزه گازرسانی موجب کاهش هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه شبکه گازرسانی می‌شود

Leave A Comment